Breton - Stor jägare i litet format

2 oktober 2012

Skogsprov och blåtira

I helgen har Nisse och Saik varit på sitt första jaktprov, Skogsprov i arvidsjaur. Jag och Lisa passade på att testa jaktlyckan i arvidsjaurs djupa skogar.
Saik fick tyvärr inget pris på provet eftersom han hade otur med fågelkontakterna och kom inte rätt i vind. Däremot fick han fin kritik, så det bådar gott för framtiden.
Jag och tjejerna gick i riktiga vinterbeteslandskap men hittade ändå en del fågel på lördagen. Ebba hade flera fina fågelarbeten på orre, ripa och tjäder. Liva hittade en ripa som hon kom lite snett i vind på, tog stånd men valde sedan att ta om och komma rätt i vind. Då lyckas jag gå före henne och stöter därmed ripan. Hon hittade även en tjädertupp som hon inte riktigt lyckades precisera vart den var så det blev en stöt, men i båda fåglarna satte hon sig fint i floget.
Tyvärr är jag inte jag så snabb att skjuta så ingen fågel i säcken.
Däremot lyckades jag göra en riktig vurpa och slog huvudet i en sten när jag skulle gå genom ett stenparti på ett stånd ebba hade för en orrhöna.
Söndagen testade vi fina granskogsmarker men hittade inga fåglar. Vi var dock bara ute en snabbsväng då men ändå konstigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar