Breton - Stor jägare i litet format

25 maj 2014

Valpkurs dag 2

Idag har vi haft duvträning med halva kullen. Vi tränade lugn i flog på stöt och det skötte hundarna fint. Alla valparna som deltog klarade av att stoppas i uppfloget i fritt sök, det var roligt att se. 

Alice vårat lilla yrväder skötte sig exemplariskt så hon imponerade stort på mig, hon är ju så vild så jag hade tänkt det värsta om henne. :) Det finns hopp i den lilla galenpannan. 

Abba gjorde sitt första uppflog i lina, men efter att jag har sett Abba dessa dagar och vilket bra noggrannt jobb Raimo har gjort med träningen på henne tyckte jag att det var god tid att testa fritt släpp också. Efter lite peppning och stöd från Nisse så var Raimo med på noterna. Fritt släpp blev det och det gick fint. 

Affe var mycket skötsam. Han släpptes i första släpp med lina och stoppades omedelbart i uppfloget på signal. Andra släppet fick han vara lös i släpp och även då stoppade han direkt i uppfloget på signal. 

Sirap gjorde också sitt första släpp i lina och stoppades där på signal. Nästa släpp lös och även där stoppades han i uppfloget. 

Det var roligt att se valparnas olika reaktioner på duvorna. Det vi alla ska jobba med framöver är snabbare sitt och tydligare signaler. Och viktigaste av allt, ett bättre och gladare beröm! :) 

Efter lunch körde vi igenom utställningsregler och meningen med utställning. Detta var supernyttigt även för mig och Lina gjorde en exemplarisk genomgång för oss alla som var lättförstådd och tydlig. Utställning kan ju vara väldigt krångligt annars. :) 
Vi tränade även på att springa med hundarna och att ställa upp hundarna på bästa sätt. Det var sjukt svårt... 
Vi tittade även igenom styrkor och svagheter på våra hundar, vad som är viktigt att tänka på och hur vi ska presentera oss bäst. 
Lina gjorde också en tydlig genomgång över hur man flyttas vidare till konkurrensklasser, vad man tävlar om, vad de olika rosetterna betyder och vilka olika bedömningar man kan få. 

Jag är mycket nöjd med dagen och glad för de valpköpare som tog sig tid att delta även idag. 
Jag är även grymt glad att jag redan idag kan se framsteg på hur träningen har gett resultat från igår och hur ägarna har förbättrat sin tajming och tydlighet. Snyggt!! 

Flera bilder kommer senare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar