Breton - Stor jägare i litet format

23 november 2012

Mörkerapportering

Idag tog jag med mig tjejerna på nya marker för att motionera i mörkret och träna lite att använda näsan.
Jag passade på att utnyttja mörkret för Liva genom att hon måste använda näsan ordentligt för att hitta mig. Ebba som hittills oftast har sökt apporten med synen fick idag använda näsan lite mera i apportsöket.
Båda mina utmaningar fixade mina små ❤ galant.
Jag är så himla glad att apporten på Ebba har börjat fungera så bra efter allt slit jag har hållt på med henne. Det har inte varit en lätt väg, men skam den som ger sig.
Idag kastade jag ut en slemmig ripa ganska långt in i skogen (när ebba inte var i närheten) kallade sedan in henne och skickade henne på ett apportsök. Hon sökte ripan direkt, intensivt och aktivt med näsan, glad i hågen plockade hon upp den direkt i ett perfekt grepp och levererade den perfekt satte sig och gjorde sedan en riktigt fin avlämning.
Fördelen med att vi har fått nöta så mycket med alla moment på Ebbas apport är att nu när man sätter ihop allt tillsammans så fungerar det superfint. Inget tuggande, inga slarviga grepp, hon släpper inte för tidigt och tappar inte taget. Hoppas det även håller i sig i fortsättningen.
Nu är det bara att lägga till skott och sedan nöta in lite mera med färsk fågel.
En bra da' och jag är gla'

Å förresten så har jag testat de nya blinkisarna i halsbanden å de fungerade riktigt bra, tjejerna syntes klockrent även på håll i detta mörker och dimma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar