Breton - Stor jägare i litet format

2 juli 2013

Hurtta kyltäcke

Djurmagazinet rear nu Hurttas kyltäcken, och eftersom jag hade fått rekommendationer att dem är bra så provade jag köpa ett.

Jag har inte testat det så länge eller aktivt ännu. Jag har bara provat ut det och sett hur det passar och testat kyleffekten lite. Hittills är jag inte jätteimponerad, men jag ska ge det några chanser till för att se om det fungerar bra under tidig höstjakt, då när det kan vara sådär kämpigt varmt för hundarna. 
Jag har inte riktigt insett vad som är speciellt med att detta täcke just är ett kyltäcke, har ännu inte märkt någon skillnad på att blöta detta täcke och på att blöta ett vanligt typ fleecetäcke el likn. Men som sagt jag har inte testat så mycket än, det kanske kommer att gå upp ett ljus för mig här framöver. 

Jag har provat det på båda hundarna, på Ebba passar det bättre i modellen, dock långt ifrån perfekt. Liva är lite för tunn och nätt för att det ska passa på henne, tyvärr är det hon som behöver det mest eftersom hon är svart. Bröstplattan är smal och för lång, så den hänger mellan frambenen på Liva. Det fanns inga bensnören på täcket, så det åkte upp och på snedden baktill på hundarna, jag har modifierat om och sytt dit ett par bensnören nu så det sitter lite bättre. 

Jag tog på Liva täcket en solig dag och lät hon vara ute nån timme. Först blötte jag täcket enligt anvisningarna innan jag tog på henne det. Det kändes lite konstigt att ta på hunden ett tjockt blött täcke som blev jättetungt av allt vatten, men hon protesterade inte. Täcket ska sedan blötas med jämna mellanrum när det används så att kyleffekten består. 

Jag tog några bilder så man kan se passformen. På bilderna används mina ditsydda bensnören för att det ska sitta på plats.





1 kommentar: