Breton - Stor jägare i litet format

22 juli 2013

Vattenapport

Igår testade jag vattenapport ordentligt för första gången med Ebba. Hon var så duktig. 
Först testade jag att lägga den vid strandkanten och sen en meter ut i vattnet, så att jag såg att hon förstod att det krävas apport även i vattnet. Sen kastade jag ut den ca 25 m i vattnet och skickade henne på apport, det skötte hon fint. Hon tom hoppade från bryggan när hon fick apportkommandot. Efter det testade Jonas att ro ut med båten och kasta dummien från båten så det blev lite längre bort. Även det skötte hon fint och hon hoppade i vattnet från bryggan även denna gång. 
Det vi behöver träna på är att lämna av en bit upp på land, om jag möter henne vid strandkanten går det bra, men om jag går en bit upp vill hon skaka av sig så då lägger hon ned dummien medans och sedan kommer hon med den. Mera träning krävs på det momentet. 
Jag är iaf jättestolt över våra framsteg och hoppas att hon kan följa med på andjakten som apportör i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar