Breton - Stor jägare i litet format

3 april 2014

Ensam helg med världens underbaraste

Nisse har åkt till fjällen med vovvarna, han skulle ha tagit med alla och tränat men eftersom han fick med sig en bonusvalp (Affe) tänkte jag att Ebba kan ju få stanna hemma så blir det en mindre att hålla koll på. Och jag får ha en egen helg med världens finaste Ebba. 

Ebba är en riktig ängel när hon är hemma med mig ensam. Så gosig å glad, eller jag kanske ska säga extra gosig och glad. Vi har fått ha lite kvalitetstid idag med bl.a. ett besök på djurmagazinet där vi vägde Ebba, 17kg och det är perfekt tycker jag, hon är fin i kroppen nu. Vi handlade lite frusna märgben och till hennes fördel så gick påsen sönder på affären så hon fick bära ett av dom ut i bilen...halva hann då försvinna, men de va hon ju värd. 
På kvällen har vi fått besök av Annette och hennes boxer Bronson. Det var lugna å skötsamma hundar tillsammans och jag passade på att inspireras av deras lydnadsträning. Det blev lite träningsaktiviteter här hemma inför Lydnads 1:an, Ebbas gamla träning fanns kvar i bakhuvudet så hon var superduktig. Kanske vi kan debutera i klass 1 i sommar, bara på skoj. :) 

De moment vi tränade på var apport, fritt följ/fot, läggande under gång, stående under gång, platsliggning, tandvisning och inkallning. Det vi har svårast med är nog stående under gång, även om det gick mkt bra idag. Ebba är så inkörd på sitt och stanna att hon gärna sätter eller lägger sig istället för att stå. Vi har även lite svårt med ingångar, alltså när hunden ska sätta sig perfekt vid sidan. Ebba vill gärna sätta sig lite snett men det går nog att träna till. Alla de andra momenten är ju sånt som en stående fågelhund redan kan, bara utförda på annat sätt. 
Det var väldigt kul med lite ny sorts träning, man blir ju lätt lite less på stanna stanna stanna som man mest tränar med en fågelhund annars. 

Nu ska jag dricka en till go-Ale, mata Ebba och sen ha kvalitetsmys i soffan. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar