Breton - Stor jägare i litet format

1 april 2014

Kontaktträning

Alice har ju hittils sprungit mest på fjället pga så sjukt dåligt före i skogen. Men nu har vi iaf tagit en dressyrsväng med kontaktsökande i skogen vilket är i sista sekunden nu. Alice har börjat springa på rejält så nu börjar jag gömma mig i skogen när hon drar iväg. Just för att hon måste lära sig hålla reda på mig och söka kontakt men även att hon lär sig att använda näsan om hon tappar bort mig. Detta gick ganska bra idag...hon hittar ganska snabbt igen mig, men när det blir svårare att söka igen mig så blir hon snabbt olycklig och stressad och glömmer nosen. Detta ska vi träna massor mera på. 
Jag gör även så att om vägen eller stigen delar sig och hon tex väljer vänstra vägen så går jag avsiktligt till höger för att träna henne att man måste följa mig och se vilket håll jag går åt, inte jag som följer henne. 

Lilla Liva som har varit så duktig i skogen tidigare har nu börjat ta ut svängarna på fjället ordentligt. Det var intressant att se henne gå i skogen idag, ett längre svep for hon på och snabbt hade hon dålig koll på vart jag var. Då insåg jag att även hon behöver träna på samma som Alice. Liva är ju inte så självständig hund så hon blev snabbt lite stressad när hon inte hörde mina steg i skogen och hon inte hittade mig direkt. Hon fick leta mig i ca 5-7 min...sen hittade hon mig, ganska stressad liten LivaLotta var det då. Detta var nog en nyttig lärpenning även för henne idag. Använd nosen knäppis, tycker då jag!! 
Vi hoppas att vi kan öva henne på att anpassa sig mellan skog och fjäll för hon är en mkt trevlig skogshund som jag hoppas kunna starta på skogsprov i höst. 

Ebba var inte med på denna träning idag. Det ger inte så mkt för hon är en väldigt självständig dam som hittills alltid hittar igen mig när det passar henne. Hon blir ju inte direkt skärrad som de andra hundarna, hon bara kopplar på nosen, spårar upp en och fortsätter jaga. Med en sådan hund är det otroligt viktigt att man tränar detta när hunden är ung och fortfarande blir lite skärrad, så det ger ngn effekt. Det är rätt ovanligt att det funkar så bra på vuxna hundar som det gör på Liva, men det är nog pga att hon inte är en så självständig liten dam.  


Jag och Alice väntar på förvirrad LivaLotta! 


Kassa bilder blir det, dom förvrängs lite när jag fotar på så nära håll, men Alice är inte jättevacker just nu, hon är rätt tunn och jänglig mitt i en växtperiod. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar