Breton - Stor jägare i litet format

20 januari 2015

Nya jaktskidor

Igår klickade jag hem en försenad julklapp åt mig själv. Åsnes nya turskidor för jakt med hund. Jag har sneglat på dessa några månader nu och bara väntat på att hitta dom på rea, så när de väl var nedsatta i pris var det bara att slå till. 

Modellen heter Åsnes Kongsvold och är en bredare skida utan stålkant och med "midja". 
Nisse har Fischers motsvarighet till denna, också bred med midja fast med fjäll istället för Åsnes stighudsfästen. Den skidan har jag testat och är också helt suverän. Att ha en bredare skida med midja gör den mkt smidig att svänga och lätt att manövrera. Skidan har dessutom en mkt bra bärighet trots sin kortare längd. 

Vi använder dessa skidor både i fjällen och i skogen på toppfågeljakten. Att man måste ha gamla träskidor typ tegsnäsare för toppfågeljakt i lössnö är en gammal myt som oftast kommer från de som inte har testat ett par bra plastturskidor. 
För de som vill tjura på med träskidor och göra livet besvärligt för sig finns det ett par Olskogens till salu hemma hos oss som bara samlar damm sen vi skaffade riktiga plastturskidor. 

Tidigare har jag haft ett par billigare plastskidor som heter Sporten GT tror jag...dom har funkat mkt fint i drygt 5år men börjar vara lite slitna nu. De har inte heller samma bredd och midja som dessa nya, så jag har nu bytt upp mig! :) 

Här kommer bild på mina nya pärlor, snyggast på fjället!! Jajemän! 




2 kommentarer:

  1. Hej. Funderar på dessa skidor till dottern. Nu undrar jag om du är nöjd ned inköpet. Går de lika bra i skog och fjäll. Hälsningar Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är supernöjd med inköpet. Har åkt på dom i riktigt djup pudersnö och dom bär bra. Det är lätta skidor och timglasformen gör att dom är väldigt lättåkta utför och bland träd eftersom dom är lätta att svänga med.
      Eftersom det inte är några fjäll under skidan kan man välja om man vill valla dom eller om man vill ha ännu mera fäste med stighudar som lätt klickas dit i fästena.
      De funkar lika bra i skog och fjäll, pudersnö eller skare.

      Radera