Breton - Stor jägare i litet format

14 januari 2014

American muscles

Idag har jag kört Ebba och Liva tillsammans i drag med skidor. Det var jäkligt kallt ute -18 så det var därför jag inte orkade fara två svängar. 
Hur som helst var dom superduktiga, vi åkte ca 4km vilket jag tycker är tillräckligt för första gången tillsammans och andra gången totalt detta år. Full fräs hela vägen och dom mattades inte. 

Var bara tvungen att använda den här rubriken, den är lite rolig. Ebba är ju som sagt lite delamerikan, ja hon har amerikanska linjer bakom hennes pappa. :) Och då var rubriken så passande, för man märker verkligen skillnad på Ebba och Liva när man drar med dom. Men även när man ser de springa brevid varandra, Ebba har ett längre och mera flytande vägvinnande galopp, Liva har lite högre frekvens och kortare steg. Men det är också en ganska stor skillnad i styrka, Ebba är betydligt starkare än Liva. Men detta är ju inget LillaLiva kan rå för, hon är ju ca 2cm lägre än Ebba och väger några kilo mindre också, så hon gör ett bra arbete i förhållande till sin vikt. Liva kämpar på väldigt bra och håller samma fart som Ebba även fast man ser att hon får jobba mkt hårdare för att hålla det tempot. Men hon drar ju då lite mindre än Ebba (ser man på linan) så det jämnar nog ut sig.

Ebba är ju en idiot när det gäller att arbeta, och det märks både i jakten och i draget bl.a. Så hon är ju alltid taggad till tusen, tänk om man själv också kände så ibland. :) 

Än en gång, grymt nöjd med min nya dragutrustning jag införskaffat, rekommenderas absolut! 

Jag ska fortsätta att köra hundarna var och en ännu ett tag framöver, just för Livas skull så att hon får lära sig jobba själv. Hon sköter redan detta superbra, men vill ändå köra in henne ordentligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar