Breton - Stor jägare i litet format

4 januari 2014

Utrustning draghund

Nu har jag testat utrustningen jag köpte på mässan i fäviken i somras. Jag var inte nöjd med den utrustning jag tidigare hade kört med så jag investerade i ett nytt kitt där från bl.a. dragråttan. 

Till att börja med så blev det ett nytt dragbälte, det är från dragråttan. Det är testat för första gången idag och jag är mycket nöjd. 
Tidigare körde jag med baggens. Skillnaden är att deagråttans bälte är bredare baktill så man får riktigt bra jämnt fördelat tryck. Det sitter bättre på plats och benremmar är inkluderade så att det inte glider upp när man åker. 
Det har även en rörlig dragpunkt vilket gör kurvor mkt lättare och drar inte bältet snett. (Det är den röda remmen på bilden) då kan draget röra sig och följa med i sidled utan att bältet belastas snett. 
Baggens dämpning som sitter i bältets dragpunkt, alltså resåren i hakarna blev ganska snabbt slappare och blev för stretchiga tillslut. Det räcker med dämpningen som är i linan tycker jag. 


Draglinan som jag tidigare har använt vet jag inte märket på. Men det är en flätad plastlina närmast hunden som sedan sitter ihop med en vit gummisnodd modell tjockare närmast skidåkaren. 
Denna modell är supervanlig och verkar vara den som de flesta använder. 
Nackdelen med denna var att snodden tänjdes ut ganska snabbt och tillslut så lossnade gummit inuti vilket sabbade hela linan, svårt att förklara, men ungefär som en hårsnodd som går av inuti men själva ytterhöljet håller ihop. Alltså snodden lossnar från fästet inuti. 

Jag har nu köpt en ny lina, en som är helt gjord i bandmaterial, se bild. Och där en del är lite veckad med en snodd inuti, så att när snodden sträcks nog hårt så tar bandet emot så att inte snodden slits ut. 
Det går även att koppla av och på en till fästlina, för körning med två hundar den är lös på bilden. 
Denna är från Åre hundsport. 


Jag investerade också i ett band att sätta mellan hundarna ifall att de vill springa isär ibland. 


För säkerheten köpte jag också ett snabbfäste för att kunna paniklossa hunden snabbt vid olycka tex. Mycket söt  och smart liten grej som funkar perfekt. Det är den lilla metallgrejen mellan haken och d-ringen. Den lilla linan är det man drar i för att lossa. 


Allt detta utom bandet man har mellan hundarna för att hålla samman dom är testat idag och har fungerat superbra. Betydligt trevligare åkning än med min gamla utrustning. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar