Breton - Stor jägare i litet format

9 januari 2014

Recension - Min Pointer Hulda

Idag fick jag landins film: Min pointer Hulda och har sett den en sväng i em. 

Jag hade hört mycket gott om denna film, så förväntningarna var rätt höga. Såhär några timmar efter att jag har sett filmen så vet jag inte alls vad jag ska säga om filmen eller hur jag ska börja. 

Jag börjar väl med att säga att jag tycker att det är en mycket välgjord film och att Anders förklarar bra hur han tränar sin hund. Hulda verkar vara en mycket fin pointer och en väldigt fin jakthund. 

Till resten av filmen, som jag tycker är väldigt svår att recensera. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat att jag skulle se i filmen, så därför kanske jag inte heller kan säga att den är varken en succéfilm men heller absolut inte dålig. Jag kan säga såhär: Jag tycker att filmen är väldigt informativ och trevlig att se. Anders har fina hundar och är duktig på att dressera dem. Den är helt klart mycket sevärd. 
Däremot så tycker jag att man inte enbart ska hålla sig till att se en film, utan denna film bör kompletteras med fler av Landins filmer. Jag tycker också att man bör komplettera med andra instruktörers filmer och välja det man tycker passar för sin hund. 
I filmen nämner han också att detta är en film som bör kombineras med de andra filmer han har gjort. Jag har även sett dessa tidigare, men det är en annan historia. 

När det gäller dressyr för fågelhundar, alltså de moment som ska utföras i en fågeltagning så tycker jag att det är bra att kombinera träningsmetoder. 
Själv använder vi mycket som är liknande det som Landin gör, men vi kombinerar också stora delar med Mattias Westerlunds (hundskolan vision) träningsmetoder. 

I sin träning så tycker jag att Mattias är väldigt duktig på att förklara hur hunden lär och tänker. Och även sitt koncept om hur man i allmänhet ska tänka i hundträning. 
Landin har sina fördelar med att han visar tydligt korrigeringar och man ser exempel när hundarna förbryter sig. 

Jag tror att det är viktigt att man förstår hundar, hur dom lär och hur man ska tänka för att använda Anders metoder. Detta vet såklart han själv, men kanske inte alla som ser denna film. Risken tror jag annars är att man inte har tajmingen och rätt tänk och därför bara blir otrevlig med vissa av filmens metoder. 
Därför tycker jag att Mattias metoder fungerar mycket bra tillsammans med Anders. Det ena måste inte utesluta det andra. 

Jag skulle vilja säga att Landin är en mycket duktig hundistruktör och det är även Mattias Westerlund (hundskolan vision). Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att rata andras träningsmetoder, man lär så mycket av att titta på flera olika metoder. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar