Breton - Stor jägare i litet format

22 januari 2014

Toppfågeljakt och Alice första fågelkontakt

Nu är vi inne på toppfågeljaktens andra dag denna vinter. Det är härligt väder igår -10 ungefär och idag runt -20 och sol. Inget att klaga på där iaf. 
Igår såg vi ca 9-10 st tjädertuppar, förstai topp, sedan några vi stötte och sen några flera i topp och sedan en till stöt. Dagen resulterade i varsin tupp för mig och Nisse. Mycket härligt särskilt för mig eftersom det var min första topptupp! Skottet var på dryga 200m och tog lite lågt, tuppen seglade en bit men vi hittade den sedan död. Nisses tupp föll rätt i backen efter ett skott på ca 100-150m. 

Idag har vi sett 4-5 st tuppar i topp. Tyvärr en stöt och en skadeskjutning av mig. Nisse fick ned sin tupp på andra skottet på drygt 200m. 
Vi hämtade hundarna för att leta upp den skadade tuppen, och mkt riktigt hundarna hittade tuppen men den flög alldeles för bra för att vi skulle kunna få tag på den igen. Hoppas den klarar sig trots lite skadad, det är så tråkigt när man inte får fast det man skjuter på. 

Alice fick därmed sin första fågelkontakt idag. En skadad men väl flygande gammeltjädertupp någon meter framför näsan. Hon hade nämligen turen att vara just bakom när Ebba och Liva hittade den. Alice reaktion var att hon stannade upp och stirrade efter den med stoooora ögon, därefter tittade hon på oss och kom sedan springande till oss i full fart. När hon kom till mig såg jag att hon hade rest ragg....haha tomluvan har inte riktigt fattat grejen ännu. Kanske inte så lätt att starta upp med en gammeltjäder som första fågel, den är ju mer än dubbelt så stor som henne! :) 

Apropå stor fågel-liten hund kom jag ihåg denna bild från i höstas. Det är en av tjädertupparna vi sköt för Ebba när hon var dräktig tom! :) den var inte lika stor som gårdagens men trots det mera reslig än lilla LivaLotta! :) 


Såhär ser husväggen ut efter två dagars toppjakt, imorgon är sista dagen vi hoppas på mera jaktlycka. :) 
Nisse-jäveln gode lycklig som vanligt, han fortsätter utrota fågelstammen... Ständigt fågel med hem! :) Men jag tar åt mig också för de flesta fåglar han skjuter är ju trots allt hundarnas förtjänst! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar