Breton - Stor jägare i litet format

4 januari 2014

Årets drag-premiär

Idag har jag varit och kört drag med Ebba och Liva för första gången på säsongen. Det är ju så dåligt med snö så därför har vi inte varit tidigare. 
Jag körde hundarna var för sig eftersom att jag vill att Liva ska köras in ensam utan stöd av Ebba i första hand. Gillar inte när hundarna inte har egen motor och måste ha "draghjälp" för motivationen. Därav denna träning. 

Först åkte jag med Ebba, bara ca 3,5 km eftersom det är första gången på säsongen. Vi kommer att öka längden ju mer tränad hon blir. Hon matade på som en tok som vanligt helt utan problem, hon älskar ju att dra. 

Därefter tog jag en superkort tur med Liva ca 1-1,5 km. Dels för att hon inte är körd tidigare och vi ska lära oss att när man drar är det jätteroligt och det ska gå full fart! Dels för att hon bara är 1 år och 9 månader så hon skall inte belastas fullt ut. Senor, leder, ligament och muskler skall sakta vänjas in och tränas för att undvika överbelastningsskador och liknande. Men även för att en ung hund skall aldrig känna att dom "går in i väggen" eller får för mkt mjölksyra så de stumnar, det blir bara negativa upplevelser av sånt. Drag skall vara lätt, gå fort och vara jätteroligt. 

För att vara första gången skötte Liva sig perfekt. Hon var lite tveksam just i starten  när det tog stopp, men sen när jag fick upp lite fart på skidorna så gick hon på för fullt. Hon höll hela tiden en hög fart, var mycket glad och kämpade riktigt bra. Hon skötte möten med hundar och skidåkare i spåret perfekt utan att tappa koncentrationen eller framåtbjudningen. Både omkörningar och möten gick alltså fläckfritt. Så summa sumarum jag är mycket nöjd med hennes första dragtur. Vi ska fortsätta att köra korta sträckor framöver och träna upp både kondition och styrka även hos matte. :) 

Synd att man själv är så fruktansvärt dålig skatare men vi blir väl bättre tillsammans. Målet är ju att samköra Ebba och Liva i framtiden och att åka 5,4-1mil. Det ska bli så roligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar